Koniec roku to okres wzmożonej aktywności zakupowej – konsumenci przeszukują sklepy w poszukiwaniu idealnych prezentów świątecznych, a bezpośrednio po świętach rozpoczynają się wyprzedaże. Grudzień to miesiąc, w którym sklepy osiągają rekordowe zyski. Nie zawsze jednak zakupy kończą się pełnym sukcesem. Zdarza się, że towar okazuje się wadliwy, inny niż zamawiany, a czasem jest to po prostu nietrafiony prezent. Warto wiedzieć jakie prawa przysługują konsumentowi w związku z dokonanymi zakupami oraz co zrobić, aby uniknąć rozczarowań. Poniżej wyjaśniono najważniejsze kwestie dotyczące zwrotów i reklamacji, które pozwolą skutecznie dochodzić swoich roszczeń w okresie świątecznych (i nie tylko) zakupów.

 

Zwrot towaru – czy to możliwe?

Zakupy stacjonarne – brak ustawowego prawa do zwrotu

W przypadku zakupów dokonanych w sklepie stacjonarnym nie przysługuje nam ustawowe prawo do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny- sprzedawca nie ma więc obowiązku przyjmowania zwracanego towaru. Możliwość zwrotu nietrafionego prezentu zależy wówczas wyłącznie od polityki danego sklepu. Wiele sklepów oferuje możliwość zwrotu w określonym terminie, szczególnie w okresie świątecznym czy wyprzedaży. Warto jednak przed dokonaniem zakupu upewnić się, czy sklep stacjonarny zwroty przyjmuje i na jakich zasadach– np. czy wymagany jest paragon, w jakim stanie musi znajdować się towar.

Zakupy online – prawo do odstąpienia od umowy

Kupując przez Internet konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania towaru, bez podawania przyczyny. Jest to tzw. prawo do namysłu. Wystarczy poinformować sprzedawcę o swojej decyzji i odesłać towar na własny koszt, o ile regulamin sklepu nie przewiduje inaczej. Niektóre sklepy umożliwiają odstąpienie od umowy w terminach dłuższych, przykładowo 30-dniowych, jest to jednak dobrowolna decyzja sklepu. Zapisy o dłuższym terminie zwrotu powinny znajdować się w regulaminie sklepu internetowego. Warto przy tym pamiętać, że co do zasady bezpośrednie koszty zwrotu towaru (koszt przesyłki zwrotnej) obciążają konsumenta, choć część sieci sklepów online wprowadziło możliwość bezpłatnych zwrotów.

Uwaga! Prawo do odstąpienia od umowy sprzedaży przy zakupach online nie dotyczy m.in.:

  • towarów wykonanych na specjalne zamówienie (np. personalizowane prezenty),
  • produktów szybko psujących się (np. żywności),
  • zapieczętowanych towarów higienicznych, których opakowanie zostało otwarte.

Pełen katalog wyłączeń prawa do odstąpienia od umów zawarto w art. 38 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Reklamacje, czyli co zrobić, gdy towar jest wadliwy?

W przypadku zakupu wadliwego prezentu, konsument ma prawo złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową lub z tytułu gwarancji, jeśli ta została udzielona. Warto znać różnice między gwarancją a zasadami wynikającymi z ustawy o prawach konsumenta (wcześniej rękojmia), aby skutecznie dochodzić swoich praw i wybrać najlepszy sposób reklamacji.

Niezgodność towaru z umową (wcześniej rękojmia) – podstawowe prawo konsumenta

Od 1 stycznia 2023 r. obowiązują nowe zasady reklamacji konsumenckiej. Zmieniło się nazewnictwo, obecnie zamiast „rękojmi” określonej w kodeksie cywilnym, mamy do czynienia z „odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową” w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli zakupiony produkt jest wadliwy (np. jest niesprawny, ma uszkodzenia, jest niezgodny z opisem), konsument ma prawo złożyć reklamację w związku niezgodności tego towaru z umową (wcześniej z tytułu rękojmi). Uprawnienia te przysługują konsumentowi z mocy prawa, a sprzedawca zobowiązany jest do ich respektowania.

Jakie żądania może zgłosić konsument?

Jeśli towar nie jest zgodny z umową, konsument ma prawo do:

  • Naprawy towaru lub jego wymiany na nowy – jest to preferowane rozwiązanie, które powinno zostać zrealizowane w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
  • Obniżenia ceny albo odstąpienie od umowy– w sytuacji, gdy naprawa lub wymiana nie są możliwe lub pozostają nadmiernie utrudnione, a brak zgodności towaru z umową jest istotny, konsument może zażądać zwrotu pieniędzy (częściowego lub całkowitego w zależności od roszczenia).

Sprzedawca odpowiada za wady towaru przez 2 lata od jego wydania, przy czym reklamację najlepiej jest zgłosić możliwie najszybciej po wykryciu niezgodności. Od 2023 r. korzystne dla konsumentów jest także wydłużenie do 2 lat terminu domniemania prawnego, zgodnie z którym niezgodność z umową istniała już w chwili wydania towaru konsumentowi (wcześniej termin ten wynosił 1 rok).

Pamiętaj, że…

przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Jeżeli przedsiębiorca nie udzielił odpowiedzi w tym terminie, uważa się, że uznał reklamację. Odpowiedź na reklamację przedsiębiorca powinien przekazać konsumentowi na papierze (np. za pośrednictwem przesyłki pocztowej) lub innym trwałym nośniku (np. dokument przesłany mailem).

Zakup potwierdzony fakturą a ochrona konsumencka

Nowelizacja kodeksu cywilnego z 2021 r. rozszerzyła definicję konsumenta w kontekście rękojmi, obejmując nią również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą w przypadku, gdy umowa nie ma dla nich charakteru zawodowego (tj. nie jest związana z ich głównym profilem działalności). Mimo zmian w zakresie rękojmi, regulacja ta obowiązuje także obecnie. Dzięki temu przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność i dokonujący zakupu towaru potwierdzonego fakturą VAT, może korzystać z ochrony konsumenckiej, jeśli zakup nie ma dla niego charakteru profesjonalnego (np. zakup ekspresu do kawy do biura rachunkowego prowadzonego w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej).

Gwarancja – dodatkowa ochrona

Niektóre produkty są objęte gwarancją producenta. Jest to dobrowolne zobowiązanie, którego warunki określa gwarant (np. producent lub importer). Jeśli zdecydujemy się skorzystać z gwarancji, naprawa lub wymiana odbywa się na zasadach wskazanych w dokumencie gwarancyjnym.

Ważne!

Możemy wybrać, czy chcemy wykonać uprawnienia z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową czy z tytułu gwarancji. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową- oba roszczenia są niezależne. Bieg terminu do wykonania uprawnień z tytułu niezgodności rzeczy sprzedanej z umową ulega zawieszeniu na czas wykonywania uprawnień z gwarancji.

Nietrafiony prezent – praktyczne porady

Zachowaj dowód zakupu

Paragon, faktura czy potwierdzenie płatności są kluczowe przy zwrotach i reklamacjach. Jeśli kupujesz prezent, warto poprosić sprzedawcę o wydanie duplikatu paragonu lub inny dokument, który nie zdradzi ceny.

Sprawdź politykę sklepu przed zakupem

Dowiedz się, czy sklep stacjonarny umożliwia zwroty lub wymianę towaru i w jakim terminie. Często sklepy stacjonarne i online oferują przedłużony czas na zwrot w okresie świątecznym. Odpowiednie zapisy zwykle zawarte są w regulaminie sklepu

Działaj szybko

W przypadku wadliwego towaru nie zwlekaj z reklamacją. Im szybciej problem zostanie zgłoszony, tym łatwiej dochodzić swoich praw.

Podsumowanie

Prawo dostarcza wielu narzędzi do ochrony interesów konsumenta podczas świątecznych zakupów i nie tylko. Warto mieć na uwadze, że zakupy online zwykle oferują konsumentom większą elastyczność niż zakupy stacjonarne, m.in. poprzez prawo do odstąpienia od umowy, co daje większą swobodę w przypadku nietrafionych zakupów. Dodatkowo, w przypadku wadliwego towaru, można skorzystać z roszczeń przysługujących z tytułu niegodności towaru z umową lub gwarancji. Kluczowe jest zachowanie dowodu zakupu i znajomość zasad obowiązujących w danym sklepie. W razie wątpliwości warto skonsultować się z prawnikiem, który doradzi, jak skutecznie dochodzić roszczeń, zapewniając przy tym pełną ochronę Państwa interesów.

 
radca prawny Sylwia Stala-Rymarczuk